41. Wieczory u Telemanna - Wieczór II
2019-10-20 18:00
Ort: Spiegelsaal des Schlosses von Pszczyna
Preis: 50 PLN
Preis (die letzte Reihe): 45 PLN
Achtung! - Warteliste!
Wenn es keine freien Plätze für ein Konzert gibt, können Sie sich auf die Lister der Wartenden eintragen. In diesem Fall sollen Sie eine Nachricht mit Ihren Kontaktdaten und dem Konzerttermin an die E-Mail-Adresse schicken. Wenn die Konzertkarten an bestimmten Termin nicht abgeholt werden, werden sie wieder verkauft und den Personen vorgeschlagen, die durch die oben genannte Nachricht die Absicht angemeldet haben, die Karten zu kaufen. rezerwacja@zamek-pszczyna.pl xxxxxxxxxxxx
Rezerwacja biletów odbędzie się od środy 4 września 2019 r., od godz. 17.00
Muzeum Zamkowe w Pszczynie
zaprasza na
koncert w ramach 41. Wieczorów u Telemanna
pt. Polskie ścieżki mistrzów baroku
w wykonaniu
Marcina Świątkiewicza – klawesyn
Arte dei Suonatori Orchestra
Program:
Georg Philipp Telemann– Concerto polonais G-dur TWV 43:G7
Johann Sebastian Bach – Suita Orkiestrowa nr 3 D-dur BWV 1068
Johann Gottlieb Goldberg – Koncert klawesynowy d-moll DürG 16
Prowadzenie koncertu: Regina Gowarzewska
O programie:
Inspiracją do powstania programu są związki z Polską trzech wspaniałych kompozytorów epoki
baroku. Georg Philipp Telemann był w pierwszej połowie XVIII wieku bez wątpienia kompozytorem najbardziej poważanym i popularnym. Nawet Johann Sebastian Bach nie cieszył się taką renomą i był znany głównie w kręgach koneserów i melomanów. Z kolei Johann Gottlieb Goldberg, który należy do kolejnej generacji twórców, był szczególnie ceniony jako wirtuoz klawesynu. Ścieżki tych trzech indywidualności przecięły się zarówno w życiu osobistym, jak
i muzycznym.
Telemann pracując w młodości jako Kapelmistrz dworu Księcia Erdmanna II Promnitza przebywał wielokrotnie w Pszczynie i Żarach, gdzie zetknął się z lokalną muzyką ludową.
W Concerto Polonoise, bez wątpienia, słychać inspiracje polską muzyką ludową, z której czerpał
motywy rytmiczne i melodyczne. Bach od 1736 roku posiadał tytuł nadwornego kompozytora
Elektora Saksonii i Króla Polski. Jego Suita Orkiestrowa nr 3 jest dzisiaj najczęściej wykonywana z trąbkami, obojami i fagotem, ale jej pierwsza, oryginalna wersja najprawdopodobniej przeznaczona była na orkiestrę smyczkową.
Ostatni z prezentowanych kompozytorów, Johann Gottlieb Goldberg, urodził się w Gdańsku, ale już jako dziesięciolatek udał się w podróż do Lipska, gdzie pobierał nauki u Johanna Sebastiana oraz jego najstarszego syna Wilhelma Friedmanna Bacha. Koncert klawesynowy d-moll to bezsprzecznie niezwykła kompozycja. Jego rozbudowana forma czyni go jednym z najdłuższych koncertów swojej epoki, ale nie powoduje to bynajmniej rozcieńczenia muzycznej treści. Napisany w stylu galant, trafia do dzisiejszego słuchacza pełnymi energii i wirtuozerii częściami zewnętrznymi i emocjonalnymi melodiami części środkowej.